یکی از نکاتی که هر کسب و کار اینترنتی و مدیران و کارشناسان آن باید بدانند این است که در کسب و کار اینترنتی خود با چه جامعه هدف و چه دسته مشتریانی رو به رو هستند و مقتضیات هر دسته را بشناسند تا بتوانند خدمات و محصولات خود را متناسب با شرایط بازار هدف و مخاطبان خود هماهنگ کرده و بازدهی بالایی در کار خود داشته باشند. به همین علت لازم است که یک دسته بندی کلی از انواع مشتریان اینترنتی داشته باشیم و ویژگی های آنها را بشناسیم تا بهترین برخورد و خدمات و محصولات را به آنها ارائه نماییم. در زیر این دسته بندی با توضیح مختصر ویژگی های آنها توسط دکتر احسان براری مدرس تجارت الکترونیک ارائه شده است. قسمت اول این پست و موارد شماره یک تا پنج را میتوانید در قسمت اول این مطلب مشاهده کنید.
6- مشتریانی که به دنبال اطلاعات کامل از محصولات و مشخصات فنی و … هستند.
بعضی از مشتریان دلیل اصلی شان برای مراجعه به سایتهای اینترنتی و فروشگاه های اینترنتی این است که در آنجا توضیحات کامل از محصول و مشخصات فنی و … وجود دارد و میتوانند با دقت و سر فرصت و با حوصله این مشخصات را مطالعه کنند ، اقدام به مقایسه محصولات با یکدیگر کنند و بدون اینکه مانند مغازه های فیزیکی مغازه دار حوصله اش سر برود سر فرصت تمام زوایای کار را بررسی کنند. البته این دسته محصولات معمولا از دسته محصولات پیچیده هستند که مشخصات فنی زیاد دارند و نیاز به بررسی دقیق و مقایسه دارند. معمولا محصولات دیجیتال شامل این دسته میشوند مانند موبایل و لب تاب و … . یکی از دلایل پر مراجعه بودن سایتهایی مانند دیجی کالا نیز همین است و بسیاری از افراد تنها برای بررسی فنی و دیدن نظرات مشتریان و افراد دیگر در مورد محصولات به این سایت مراجعه میکنند و البته بسیاری از آنها هم اقدام به خرید اینترنتی آنها میکنند. بنابراین اگر محصولاتی از این دسته دارید ارائه مشخصات کامل و زیاد مطلوب این نوع مشتریان است. از توضیحات فنی گرفته تا ارائه کاتولوگ های محصول و ارائه عکسهای مختلف و فیلم و عکس و … از محصولات. و البته نظرات کاربران نیز بخش جذابی برای مشتریان است که باید باز گذاشته شوند تا افراد مختلف نظراتشان راجع به محصولات را بنویسند.
7- افراد با وقت کم و سرشلوغ
این دسته از مشتریان افرادی هستند با مشاغل سطح بالا و درامد بالا که کمبود وقت دارند و اصولا وقت بازارگردی زیاد ندارند. آنچه این دسته از مشتریان برایشان مطلوب است این است که نیازهای آنها را تشخیص دهید و با کمترین دردسر و زمان آن را برایشان ارسال کنید. این دسته از مشتریان از لحاظ نوع کیفیت خدمات و درجه توقع بالا مشابه مشتریان لاکچری دسته پنجم هستند با این تفاوت که شاید خیلی هم فقط به دنبال محصولات خاص نباشند و ممکن است حتی برای محصولاتی معمولی سفارش دهند چون وقت ندارند که از محل دیگری خرید کنند. تکنولوژی های هوشمند ارائه پیشنهاد و داشتن سوابق خرید آنها و یا داشتن لیست خرید دوره ای و ماهانه میتواند گزینه مطلوب این دسته از مشتریان باشد. باید سلیقه و علایق این دسته از مشتریان را شناسایی کرده و تنها موارد گزینش شده که مناسب برای ایشان است به آنها نمایش داده شود و موارد متعدد و متفرقه برای این دسته از افراد خوب نیست چون وقت زیادی برای بررسی موارد زیاد ندارند.

8- افراد دور از مراکز خرید حضوری
بعضی از مشتریان به علت سکونت در شهرستان ها یا مکانهای دور افتاده یا حاشیه شهر و … از مراکز خرید حضوری دور هستند و به این علت رو به سمت خرید اینترنتی می آورند. این دسته از مشتریان در واقع خیلی توقع خاصی از خرید اینترنتی ندارند و همین که محصولات با قیمت مناسب و تنوع معمولی و با شرایط آسان خرید و تحویل باشد برای ایشان کفایت میکند. مخصوصا اطمینان از کیفیت و قیمت منصفانه و شرایط تحویل مناسب و امکان مرجوعی در صورت نقص از مواردی است که برای این دسته از مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است.
9- افرادی که به هر دلیلی دارای مشکل جسمی هستند.
یک دسته اصلی از مشتریان اینترنتی افرادی هستند که دلیل مشکلات جسمی امکان خروج از منزل و مراجعه به بازار را ندارند. ممکن است این دسته از افراد دچار معلولیت باشند و یا اینکه مصدوم و بیمار باشند و یا سالمند باشند و به این دلایل امکان مراجعه حضوری به بازار را ندارند. این دسته از افراد هم تقریبا مشابه مشتریان دسته هشتم هستند و محصولات معمولی با قیمت مناسب معمولا برای ایشان مناسب است. آنچه برای این دسته از مشتریان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است راحتی انجام خرید، تحویل با شرایط بسیار مناسب و دقیق و امکان مرجوعی راحت در صورت عدم رضایت است. لازم است این دسته از مشتریان توسط فروشگاه های اینترنتی شناسایی شده و متناسب با شرایط جسمی ایشان تسهیلات لازم برای تحویل کالا برای ایشان فراهم شود و همچنین شرایط اطمینان کامل از نحوه پرداخت اینترنتی یا پرداخت در محل و کیفیت کالا برای ایشان فراهم شود.
10- افرادی که برای خود نمیخواهند خرید کنند و برای دیگران خرید میکنند.
این دسته از مشتریان ممکن است برای سورپرایز هدیه یا جشن و … اقدام به خرید اینترنتی برای نزدیکان خود کنند و یا ممکن است بدون اینکه بحث هدیه یا جشن و … در میان باشد مثلا برای پدر و مادر خود میخواهند خرید انجام دهند. باید از این دسته از مشتریان اطلاعات کامل راجع به اینکه نوع کالا میخواهند به صورت هدیه باشد یا نه و یا شرایط تحویل گرفته شود و تحویل مناسب کالا چه از نظر زمان و چه نحوه برخورد و بسته بندی و … از درجه اول اهمیت برخوردار است.
دسته بندی های شماره یک تا پنج را میتوانید در قسمت اول این پست مشاهده کنید.
