در قسمتهای قبل به بیان قسمتهای مختلف نقشه راه کارآفرینی از طریق تجارت الکترونیک پرداختیم و بخشهای یافتن ایده مناسب، تحلیل بازار و رقبا و ایجاد سایت را به طور مختصر مرور کردیم.
در این قسمت به بیان آیتم بعدی میپردازیم :
4- حضور در شبکه های اجتماعی. پس از ایجاد سایت مناسب و راه اندازی اولیه آن نوبت آن است که حضور فعال در شبکه های اجتماعی داشته باشیم. حضور در شبکه های اجتماعی فواید بسیار زیادی دارد که برخی از آنها به این شرح است :
بازاریابی موثر: یکی از فواید اصلی حضور در شبکه های اجتماعی امکان انجام بازاریابی به شیوه بسیار موثر است. البته بازاریابی شیوه های بسیار مختلفی دارد ولی یکی از موثر ترین ابزارهای آن استفاده از شبکه های اجتماعی میباشد. در واقع با حضور در شبکه های اجتماعی ما از روابط و سرمایه های اجتماعی خود ثروت آفرینی میکنیم. همانطور که در ابتدای مباحث خود گفتیم هدف ما از این سلسله مباحث آموزش روشهای کارآفرینی از طریق تجارت الکترونیک برای کسب و کارهای کوچک و با سرمایه اندک است. یکی از خصوصیات راه اندازی کسب و کار با سرمایه اندک همانطور که مشخص است این است که سرمایه مالی اولیه چندانی ممکن است نداشته باشیم ولی در عوض از طریق اتکاء به سرمایه های اجتماعی میتوان کمبود سرمایه های مالی را جبران نمود. سرمایه اجتماعی هم به طور خیلی ساده عبارت از ارتباطاتی است که با افراد مختلف داریم. به بیان دیگر هر قدر دوستان و آشنایان ما متنوع تر و بیشتر باشند سرمایه اجتماعی بیشتری داریم. علت اینکه تعداد و کیفیت روابط با دوستان و آشنایان به عنوان سرمایه نامیده شده دقیقا همین مورد است که این ارتباطات برای ما میتواند به صورت یک سرمایه باشد. این سرمایه در واقع همان وجه، آبرو و اعتباری است که نزد افراد دیگر داریم. یعنی افرادی از شبکه های دوستان و آشنایان ما هستند که روی حرف ما حساب میکنند و پیشنهادات ما برای آنها ارزش دارد و تشویق یا عدم تشویق ما برای خرید خدمت یا محصول خاصی میتواند بر رفتار آنها تاثیر بگذارد.
بنابراین مشخص است که با حضور در شبکه های اجتماعی که کارکرد آنها ارتباط با دوستان و آشنایان است میتوانیم سرمایه اجتماعی خود را تحکیم کرده و گسترش دهیم و همچنین برای فروش کالا و خدمات خود نیز از این ارتباطات کمک بگیریم. در مقالات آینده به تفصیل در مورد بازاریابی از این طریق صحبت خواهیم کرد.
اخذ نظرات مشتریان: با حضور در شبکه های اجتماعی فرصت بسیار مناسبی فراهم میشود تا یک ارتباط دو طرفه بین شما و مشتریان به وجود آید و از نظرات و دیدگاهها و شکایات مشتریان مطلع شوید و به این ترتیب بهبودهای لازم در کسب و کار خود را اعمال نمایید. همچنین در صورتی که کیفیت کار خوبی داشته باشید و بتوانید انگیزه های لازم در مشتریان را به وجود آورید میتوانید کامنتهای مثبت متعددی از مشتریان خود جمع کنید و همین نظرات مثبت مشتریان میتواند یکی از بهترین تبلیغات و تاییدیه ها برای کار شما و بازاریابی شما باشد.

ارتباطات گلوله برفی: یکی از خاصیتهای خوبی که شبکه های اجتماعی دارند این است که اخبار، وقایع و رویدادها و هر آنچه در آنها روی میدهند میتوانند مانند گلوله های برفی به سرعت بزرگ شده و گسترش یابند. همانطور که حتما در شبکه های اجتماعی مختلف دیده اید هنگامی که یکی از دوستان شما در یک شبکه اجتماعی مثل فیسبوک، یک پست شما را لایک کند یا برای آن نظر بنویسد دوستان دیگر آن شخص که ممکن است دوست شما هم نباشند (Friends of Friends) آن نظر و لایک را مشاهد میکنند و همچنین در قسمت صفحات و دوستان پیشنهادی میتوانند شما را مشاهده نمایند. به این ترتیب پست شما و محصولات و خدمات شما به سرعت بین دوستان دوستان شما هم گسترش پیدا میکند و در صورتی که آنها هم پست شما را لایک کند این گسترش به صورت تصاعدی ادامه پیدا میکند و بنابراین مثل یک گلوله برفی که در ابتدای راه کوچک است پس از غلط خوردنهای مختلف در دست دوستان شما به یک گلوله بزرگ تبدیل شده و بنابراین به افراد و مخاطبان وسیعی دست پیدا میکنید.
تاثیر بر افزایش ترافیک سایت و بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO) : هنگامی که در شبکه های اجتماعی مختلف پست میگذارید حتما به صفحات مختلف سایت خود نیز لینک خواهید داد و به این ترتیب ترافیک موثری را به سایت خود هدایت خواهید کرد. همچنین به علت اینکه از سایتهای دیگری به سایت شما لینک داده میشود و ترافیک به سمت آن هدایت میشود در الگوریتمهای موتورهای جستجو از قبیل گوگل رتبه سایت شما ارتقا پیدا میکند و بنابراین در جستجوهای موتورهای جستجو در رتبه های بالاتری قرار میگیرید که این نیز خود یکی از بهترین راههای بازاریابی است.
امکان ارتباط مستقیم موثر با مشتریان و علاقه مندان: یکی از ابزارهای لازم برای بازاریابی ارسال پیامهای مختلف آموزشی، پیشنهادات خرید، تخفیف و غیره برای علاقه مندان حوزه کاری ما میباشد. ابزاری که تاکنون برای این کار استفاده میشده است ایمیل بوده است و بازاریابی با ایمیل از موثرترین روشهای بازاریابی بوده است. البته هنوز هم بازاریابی با ایمیل از راههای لازم و بسیار موثر برای بازاریابی و فروش محصولات است و لیکن با ظهور و گسترش بیش از پیش شبکه های اجتماعی کم کم نقش ایمیلها کمرنگ تر شده و نقش شبکه های اجتماعی پر رنگ تر شده است. به این معنا که افراد بیشتر زمان حضور خود در وب را صرف حضور در شبکه های اجتماعی مختلف میکنند بنابراین لازم است مشابه بازاریابی با ایمیل به سمت بازاریابی با شبکه های اجتماعی پیش برویم و موازی با ارسال ایمیلهای مختلف، محتواهای مناسب برای شبکه های اجتماعی را نیز تولید کرده و عملیاتی مشابه با بازاریابی ایمیلی و مطابق با مقتضیات هر شبکه اجتماعی انجام دهیم.
البته مزایای حضور در شبکه های اجتماعی محدود به موارد ذکر شده نیست ولی موارد مهمتر در اینجا ذکر شد. در مقالات آینده انشااله به صورت جزیی تر و دقیقتر به نحوه حضور موثر در شبکه های اجتماعی خواهیم پرداخت.
امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید بوده باشد!