بازاریابی از طریق پست الکترونیک
بسیاری افراد با شنیدن واژه بازاریابی از طریق پست لکترونیک به یاد ارسال انبوه پست الکترونیک می افتند. در حالیکه بازاریابی از طریق پست الکترونیکی ارسال پست الکترونیکی انبوه نیست. پست الکترونیکی ابزار مفیدی برای برقراری ارتباط موثر و دائمی با مشتریان سایت شماست . شما می توانید از طریق ایجاد محتوای آموزشی مفید و ارائه اطلاعات طبقه بندی شده در زمینه کاری خود، پست الکترونیک کاربران را دریافت کرده و با آنها ارتباطی موثر برقرار نمایید. یکی از روش های معمول برای جمع آوری پست الکترونیک علاقه مندان، ارائه کتاب یا مقاله آموزشی مرتبط با زمینه کاری خود در یک صفحه به نام صفحه فرود (Landing Page) است. در صفحه فرود اطلاعات کمی از افراد علاقه مند به دریافت کتاب، دریافت می شود که معمولا شامل نام و پست الکترونیک است. سپس اطلاعات فایل برای افراد علاقه مند ارسال می شود. با استفاده از این روش ساده شما می توانید پست الکترونیک افراد علاقه مند به زمینه کاری خود را شناسایی کرده و با آنها در ارتباط باشید. قطعا با توجه به این که پست الکترونیکی های فوق به صورت هدفمند جمع آوری می شوند بازدهی مناسبی در جذب مخاطب مورد نظر شما خواهند داشت. در شکل زیر صفحه فرود یک سایت نشان داده شده که در آن اطلاعات اولیه و ایمیل مخاطب را جهت اجازه دانلود دریافت می کند.

کسب اجازه از کاربران و لغو عضویت
همواره در انتهای پست الکترونیک های ارسالی خود، بخشی را برای خروج کاربران از فهرست پست الکترونیک سایت قرار دهید. همیشه سعی کنید اطلاعات مفید و جذابی را برای کاربران فهرست پست الکترونیکی خود ارسال کنید و آنها را علاقه مند به مطالعه مطالب سایت خود کنید. در صورتیکه پست الکترونیک های ارسالی شما برای کاربران مفید باشد ممکن است آن را برای دوستان خود نیز ارسال کنند و با این کار، برند شما نیز در میان علاقمندان به موضوعات مرتبط با فناوری اطلاعات شناخته خواهد شد. اما اگر کاربران به پست الکترونیکی شما علاقه مند نباشند، باید اجازه دهید که به راحتی از لیست پست الکترونیک های شما خارج شوند.

نام و پست الکترونیک فرستنده
شما می توانید با یکی از پست های الکترونیک های سایت خود خبرنامه را ارسال نمایید، در صورتی که نمی خواهید با کاربران سایت خود از طریق پست الکترونیک در تماس باشید می توانید از پست الکترونیک هایی مانند noreply@mydomain.com یا donotreply@mydomain.com استفاده نمایید. با این وجود در نام پست الکترونیک مشخص کرده اید که کاربران به آن پست الکترونیک پاسخ ندهند. اما این احتمال وجود دارد که تعداد زیادی از آنها سوالاتی که برایشان به وجود آمده را از طریق همان پست الکترونیک از شما بپرسند. بنابراین پیشنهاد می کنیم که همواره این پست الکترونیک را چک نمایید.
شما میتوانید نام ارسال کننده پست الکترونیک را مشخص کنید. این موضوع باعث خواهد شد که کاربرانی که پست الکترونیک را دریافت می کنند، متوجه شوند که پست الکترونیک از طرف شما برای آنها ارسال شده است. در این صورت می توانید نام برند یا سایت خود را قرار دهید، در صورتیکه نام برند خود را ننویسید کاربران ممکن است پست الکترونیک را مطالعه نکنند.
مقایسه پست الکترونیکی و پیام کوتاه
پست الکترونیک ابزاری است که از طریق آن می توان با مشتریان هدف خدمات خود، ارتباط برقرار کرد. ابزار دیگری که چنین خاصیتی را دارد استفاده از سرویس پیام کوتاه است. در سالهای اخیر تبلیغات از طریق پیام کوتاه جایگاه مناسبی را در ایران پیدا کرده است.
ویژگی این دو ابزار در جدول زیر باهم مقایسه شده اس. ارسال پیام کوتاه بر خلاف پست الکترونیک هزینه دارد و اگر تعداد دریافت کنندگان زیاد باشند ، ممکن است هزینه ارسال مبلغ قابل توجهی شود. از طرف دیگر پیام کوتاه دارای محدودیت حجم اطلاعات است و در حال حاضر در ایران امکان ارسال تصویر از طریق آن وجود ندارداما پست الکترونیک چنین محدودیتی ندارد.
مزیت ویژه پیام کوتاه این است که در دسترس ترین وسیله ای که هر شخص همواره در کنار خود دارد تلفن همراه اوست. اما ممکن است بسیاری افراد پست الکترونیک خود را چک نکنند. به همین جهت از نظر در دسترس بودن پیامک بسیار بهتر از پست الکترونیک است. از طرف دیگر اگر شما به دنبال تبلیغ برای یک کسب و کار اینترنتی هستید، پیام کوتاه ممکن است انتخاب خوبی برای تبلیغ نباشد مگر این که کاملا هدفمند این تبلیغ را انجام دهید زیرا احتمال اینکه مخاطب شما دسترسی به اینترنت نداشته باشد بسیار زیاد است.

بنابراین اگر مدل کسب و کار شما به گونه ای باشد که وب سایت شما پلی برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان هدفتان است و کسب و کار آنلاین ندارید، بهتر است از تبلیغات پیام کوتاه استفاده کنید ، زیرا لزومی ندارد که دریافت کننده پیامک حتما به سایت شما رجوع کند. اما اگر کسب وکار شما کاملا آنلاین است، ممکن است پیامک راه حل مناسبی برای تبلیغات نباشد. مگر آنکه مطمئن باشید دریافت کنندگان آن با اینترنت دسترسی دارند و یا اینکه از پیامک برای ارسال پیام به مشتریان سایت خود استفاده کنید.
منبع :
اقتباس از کتاب بازاریابی اینترنتی به زبان ساده (راهکار های افزایش بازدید و فرش وب سایت)، نویسنده : رضا شیرازی منفرد.