در قسمتهاي قبل قدم هاي رسيدن به كار آفريني از طريق تجارت الكترونيك را بيان كرديم. البته همان طور كه قبلا گفته بوديم اين مقالات صرفا به بيان قدم هاي رسيدن به كار آفرينی و در آمدزايي پرداختند و هر يك از اين قدم ها داراي ابعاد و زير مجموعه هاي بسياري است كه هر يك مباحث مفصلي دارد و به صورت كامل در مباحث بعدي بيان خواهد شد. در اين قسمت هم به جمع بندي مطالب گفته شده پرداخته و نكات تكميلي را بيان مي كنيم.
مطابق با گفته هاي قبلي قدم هاي لازم براي كسب در آمد و كارآفرين از طريق تجارت الكترونيك به صورت زير مي باشد:
1-ايده يابي: با استفاده از خلاقيت، مرور فعاليتهاي گذشته، حضور در شبكه ها و مجامع خلاق و ايده پرداز ايده هاي مناسبي جهت انجام تجارت الكترونيك پيدا مي كنيم ( البته در اين قدم مي توان از ايده هاي توليد اطلاعات كه در مقاله درس اول مدرسه تجارت الكترونيك بيان شد استفاده كرد(
2-تحقيقات بازار و رقبا:پس از آنكه ايده اوليه را پيدا كرديم لازم است جستجوي بيشتري در خصوص جامعه هدف بازار، نيازها، رقبا و… انجام دهيم و ايده خود را متناسب با اين شرايط بهبود ببخشيم.
3- ايجاد سايت مناسب: براي داشتن تجارت الكترونيك مناسب بايد سايت خوب و حرفه اي داشته باشيم گفتيم كه ممكن است ايجاد سايت براي شما قدم سختي به نظر برسد كه به تنهايي نتوانيد انجام دهيد اما در واقع با وجود قالبهاي آماده حرفه اي و با كاربرد آسان، خيلي نيازي به سفارش طراحي سايت نداريد و خودتان مي توانيد سايت خوبي با قالبهاي آماده از قبيل وردپرس يا جوملا طراحي كنيد.
4-حضور فعال و موثر در شبكه هاي اجتماعي: براي بازاريابي و معرفي و تبليغ كسب و كار خود، شبكه هاي اجتماعي از بهترين ابزارها هستند كه با هزينه تقريبا رايگان مي توانيد در آن به معرفي خود و جمع كردن هوادار بپردازيد.
بنابراين پس از طي چها قدم فوق شما يك تجارت الكترونيك راه اندازي كرده ايد كه در صورت استفاده صحيح از روشهاي بازاريابي و توليد محصول و محتوا مي توانيد تجارت خوبي داشته باشيد.
همانطور كه در قسمتهاي قبل اشاره كرديم هدف ما از اين مقالات ارائه راهكار براي كار آفريني از طريق تجارت الكترونيك براي كسب و كارهاي كوچك است. جامعه هدف ما نيز عمدتا دانشجويان يا فراغ التحصيلان جوياي كار كه سرمايه مالي چنداني ندارند. بنابراين روشهايي كه ارائه مي كنيم بيشتر مبتني بر آن فرض است كه افرادي كه مي خواهند از اين روش كار آفرين شوند داراي مهارت و تخصصهاي عمومي هستند و همچنين از سرمايه مالي بالايي نيز برخوردار نيستند. در اين حالت، كمبود سرمايه مالي براي شروع كسب و كار را با استفاده از دانش و تخصص، صرف زمان كافي و استفاده از سرمايه اجتماعي و ارتباطات افراد جبران مي كنيم. در مراحل بعدي بايد به طور مستمر نسبت به بهبود كسب و كار و روشهاي بازار يابي اقدام شود. البته در فضاي كنوني تجارت الكترونيك بسياري پيش فرض ها و فرضيات غلط رواج دارد كه در مقالات آينده مي كوشيم آنها را بيان كرده و تصحيح كنيم. در واقع درست است كه تجارت الكترونيك مي تواند كليه حل بسياري از مشكلات جوانان ما براي اشتغال باشد، اما انجام آن نيز نياز به مهارت و علم خاص خود دارد تا با فرضيات و روشهاي غلط باعث شكست در اين عرصه و نا اميدي نشويم.
امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد!